dinsdag 6 september 2005

Gudrun

SCAN0147
er waren nogal wat mitsen en maren.
zo moesten we van te voren reserveren. moesten onze fietsen tiptop in orde zijn. moesten we hard werken in de eerste weken van de zomervakantie, zodat we voldoende geld zouden sparen. maar dan mochten we toch echt op stap. naar het buitenland. drie jongens. op de fiets. duitsland!
dat mijn fiets geen versnellingen had merkte ik pas toen we bergop gingen in de Harz. maar ik was natuurlijk beresterk. een echte hollandse jongen. zo'n bergje deed ik gewoon staand op de pedalen. mij ging het om de prestatie. de twee anderen ging het om de meisjes. altijd weer de meisjes. om broeierig tegen te doen. en plakkerig. om tegen aan te leunen. in de jeugdherberg bij de pingpongtafel. na het korvee dan, want die duitse jeugdherbergvaders en - moeders waren niet misselijk. aardappels schillen, afwassen, tafels dekken, het was verplicht. ordnung!
maar goed, die meisjes. ook duitse meisjes. in de plaatselijke feestzaal met beatmuziek. de amsterdamse grotestadsjongen uithangen bij de duitse tienerdorpsmeisjes. met zwarte coltrui. stoer whiskey drinken. dat maakte indruk. dus nog jarenlang gekorrespondeerd met Gudrun uit Osterode. wat weer lastig was gezien de ontluikende relatie met vriendin A. die het -als ze dit leest- waarschijnlijk alsnog uitmaakt.
op de terugweg kregen we ruzie. in wisselende koalities. over die stomme fietsen. over die klote jeugdherbergen. over die scheissregen.
over duitse meisjes.

Geen opmerkingen: