dinsdag 15 februari 2005

DC8

schiphol
als jongetje fietste ik vanuit Amsterdam Oost nog wel eens naar het oude Schiphol. waar je dicht bij de vliegtuigen kon komen. met een knus stationsgebouw. en boven op de aankomst-en vertrekhal een lange wandelpromenade van brede planken.
vanaf die wandelpromenade nam ik de geur en het geluid van al die onbereikbare avonturen gretig in me op. en droomde er van ooit zelf eens zo'n wereldreis te maken. net als al die onbereikbare reizigers daar op dat platform. die alsof het de gewoonste zaak van de wereld betrof nonchalant de vliegtuigtrap beklommen.
als voorproefje ging ik dan steevast kijken naar de ANWB-wegwijzer bij de ingang van de luchthaven. een gigantiese wegwijzer met tientallen richtingbordjes waar alle wereldsteden op werden aangegeven met het aantal kilometers vanaf Schiphol: New York 3567 kilometer...
kollega P bleek daar toen ook te komen. hij maakte fotoos van vliegtuigen. en die kent ie allemaal: super constellation, dc-8, viscount, allemaal. en hij herkent ze nóg.
laatst nam ie één van z'n oude plakboeken mee. mooie zwartwit fotoos die herinneringen aan de geur van kerosine en het geluid van loeiende straalmotoren zouden moeten oproepen.
en ik zie op elke foto alleen maar de VW-busjes.

Geen opmerkingen: