zondag 14 januari 2007

tintelende vingers


ik heb zo maar heimwee naar een echte winter. met oren die je hoofd afvriezen, een krant onder je trui tegen de snijdende wind, gevoelloze tenen, ijsbloemen op de ramen en tintelende vingers die verrekte pijn gaan doen zodra je bij de warme kachel zit. en dan bedoel ik bij een echte kachel, houtgestookt, kolen, desnoods gas, dus geen cv-radiator.
er zijn inmiddels generaties opgegroeid zijn die zich verbaasd afvragen waar ik het over heb. generaties die denken dat het toch best wel lekker is zo'n nietszeggende winter die niet eens de naam kwakkelwinter verdient. dat we toch met z'n allen op weg zijn naar een Costa del Zandvoort. en dat daar toch nix op tegen is.
nou, ik ben er tegen, ik ben vóór een maatschappij-ontregelend pak sneeuw met geel gepiesde hondenvlekken. met krakend zwart glad ijs zodat ik van de Munt naar Ouderkerk kan schaatsen over de Amstel. en met de auto over het IJsselmeer naar Marken kan rijden. met Koek en Zopies onderweg. dat wil ik. nu!

Geen opmerkingen: