vrijdag 4 november 2005

thé complet


“tweede etage graag”, zeg ik vanmorgen gedachteloos tegen de liftboy. de al in de lift aanwezige kollega fronst haar wenkbrauwen maar drukt toch op knop twee, de deuren glijden dicht.
eerste etage damesmode, mijmer ik verder, tweede etage herenmode, derde etage restaurant. altijd druk, dus netjes wachten tot er een tafeltje wordt toegewezen door de regelchef van het Grote Warenhuis. bedienjuffrouwen in het zwart met kleine kokette witte schortjes voor. tafeltje waarover damasten tafelkleed aan het raam, vanachter de vitrage uitzicht over het gekrioel op de Dam.
m'n moeder bestelt een thé complet met allerhande verrassende cakejes, mooie bonbonnetjes en bizondere koekjes. en een speciale kinderversie voor mij als feestelijk hoogtepunt, waarmee ik me langdurig onderdompel in een gelukzalig gevoel van onuitputtelijke luxe.
maar meer nog! de ratelende en kreunende eenpersoons treden op van de houten roltrap naar de speciale sinterklaasspeelgoedafdeling op de vierde. elektriese treinen! bouwdozen!
dan stap ik een lichte moderne hal in en wenst mijn kollega me welgemeend een prettige werkdag toe. ook een goed gevoel, maar anders.

Geen opmerkingen: