dinsdag 25 oktober 2005

on line

80 plus
met één vinger hamert ze op het toetsenbord. de muis hanteert ze omzichtig, alsof het een uitpuilend broodje filet americain is. berichten schrijft ze volledig in het onderwerpvak. maar de magie van het apestaartje krijgt haar steeds meer in de ban.
de zondagopenstelling van de Bijenkorf weet ze inmiddels te vinden. haar kinderen hebben al email van haar ontvangen. en hun antwoord heeft ze zelfstandig geopend en weer beantwoord.
met de handleiding op schoot leert ze het toetsenbord kennen en het wereldwijdeweb aftasten. toets voor toets, stapje voor stapje. vanavond leg ik haar uit hoe je hoofdletters doet. morgen gaan we voor de leestekens.
op dit punt ga ik staan en schraap ik mijn keel: "hierbij verklaar ik de elektroniese snelweg voor mijn moeder geopend!"
er klinkt beschaafd applaus en instemmend gemompel.
"maak plaats voor de 80-plussers-on-line!"

Geen opmerkingen: