zondag 24 april 2005

LBL

redoute
om vier uur opstaan, berg pasta naar binnen werken, naar Tilff rijden, inschrijven, registratienummer op fiets bevestigen, start tussen zes en half zeven. de ultieme beproeving. ruim tweehonderdtwintig kilometer. en altijd regen. koud. nat.
tot het keerpunt niets aan de hand. nou ja, niet echt. mueslireep, gekonsentreerde sportdrankjes. nog zo'n reep. banaan. blijven eten, blijven drinken. blijven fietsen. klote heuvels.
na Bastogne begint het echt. langer, steiler. nog meer regen. stoempen op karakter. even tegen een boom zitten? niet doen, doorrijden. appeltje, krachtreep, sportdrank. gatverdamme. hoeveel van die rotzooi heb ik nog. (ik wil frieten). côte zus en côte zo. ik wil naar huis.
de Wanne is serieus. doorfietsen. alles is nat. alles doet pijn. doet m´n tellertje het nog wel? zo ver kan het toch niet meer zijn? heb ik nog voeten? een klein stukje lopen dan maar? anderen doen het toch ook? nee, nog maar eens terugschakelen, maar blijven fietsen.
de Redoute. naast de snelweg, steil steiler steilst. zo langzaam omhoog dat ik domweg omval. door toeschouwers met de voeten nog in de pedalen weer rechtop gezet. duwtje mee. geen adem genoeg om te bedanken. kan ik hier niet ergens afsnijden?
afzien, ellende, snot voor de ogen, waar is m´n moeder. en dan nog die sluipende Sart Tilmann. waarom doe ik dit? wat wil ik in godsnaam bewijzen? waarom is dat zadel zo smal?
drie keer meegedaan, twee keer uitgereden.
ik was toen wel wat jonger...

Geen opmerkingen: