donderdag 2 december 2004

van rechts naar links

aat veldhoen
in het Rembrandthuis is een tentoonstelling van Aat Veldhoen.
in één ruimte hangen schilderijen, etsen en tekeningen met afbeeldingen van zijn grote obsessie: vrouwen.
in allerlei soorten, maten en gedaanten. en voornamelijk bloot.
lees ik in Trouw, dat ie een paar maanden geleden een hersen- bloeding heeft gehad en rechtszijdig grotendeels verlamd is.
dat ie wel z'n rechterduim weer een beetje kan bewegen, maar noodgedwongen inmiddels is overgegaan op linkshandig tekenen. en dat hem dat eigenlijk wel bevalt, dat linkshandig tekenen dan.
dat ie als het ware een nieuw instrument heeft ontdekt: de linkerhand, die anders tekent dan de rechterhand.
letterlijk een nieuw handschrift dus.
praktisch als ik ben kan ik me voorstellen dat schetsen of ruwweg tekenen geen probleem oplevert, maar ik vraag me af of ie met links de zelfde ragfijne etsen kan maken als met rechts.
de eerste 70 jaar Aat Veldhoen-met-de-rechterhand vind ik in ieder geval het bekijken waard.
misschien deel ik zijn obsessie wel.

Geen opmerkingen: