zondag 14 november 2004

E.A.

Elisabeth Andersen
een paar maanden geleden zaten we in een klein gezelschap met onder anderen pensionado J aan tafel. het was borreltijd en het gesprek kwam op de komende Blijvend Applaus prijs, een prijs die tweejaarlijks door een vakbekwame jury wordt toegekend aan een podiumkunstenaar, vóór de vergetelheid toeslaat. pensionado J is hierbij betrokken en had net gehoord wie de prijs deze keer zou krijgen. hij mocht de naam echter niet noemen, want er rustte nog een embargo op.
zoals ik al zei, het was borreltijd, dus pensionado J kon het niet laten om dan in ieder geval de initialen te noemen: E.A.
en omdat hijzelf bij het horen van de naam al diep had moeten graven in zijn geheugen, was hij er zeker van dat deze twee letters ons niet verder zouden brengen.
daar zette hij 50 euro op.
vanmiddag in de Kleine Komedie kreeg actrice Elisabeth Andersen de prijs uitgereikt als onderdeel van een gevarieerd feestelijk programma. dat ik op die middag een paar maanden geleden de naam Elisabeth Andersen vrij snel had genoemd is pensionado J al weer lang vergeten. net als ie toen was vergeten dat ik een verleden heb in "het toneel".
maar die 50 euro heb ik nooit gezien.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat is het toch ongelijk verdeeld in het leven. Omgeven door prijswinnende familie en zelf een schamele 50 euro mislopen. Je had ze toch echt verdiend. Dit alles ter inleiding op de vraag wat een pensionade eigenlijk is?
(anoniem, want ik mocht niet inloggen van het systeem; tot twee keer toe werden mijn originele user names geweigerd.)
Pim Ladiges

hansb zei

Pim, het is pensionadO, en dat betekent dat iemand gepensionneerd, VUTter of vervroegd uitgetreden is.