dinsdag 24 januari 2006

vóór de stad

amsterdam
ik heb een geweldig plan. een revolutionair idee. dé oplossing voor de verkeersinfarcten in het centrum van Amsterdam. een plan, een idee, een oplossing zo simpel dat het bijna geniaal is.
en in al die bescheidenheid bied ik het gratis aan. voor niets en niemendal mag een leuke linkse politieke partij er goede sier mee maken. bijvoorbeeld als inzet van de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen. stemmenwinst gegarandeerd!
een simpel idee dus, niet hemelbestormend, naar een beproefd recept in echte grote steden. en het kernwoord is (pampampaddam!): éénrichtingsverkeer.
maak éénrichtingsautoverkeersstraten van een aantal belangrijke radialen, zoals de Rozengracht/ Raadhuisstraat, de Vijzelstraat, de Weesperstraat/ Wibautstraat en de Utrechtsestraat/ van Woustraat. afwisselend stad in of stad uit. en sluit die aan op de eveneens éénrichtingsbinnenring Nassaukade/ Stadhouderskade. et voilá.
ik zei toch dat het geniaal was?
mag ik nu ik toch bezig ben ook de suggestie aan de hand doen om het verkeer weer terug te brengen in die afschuwelijke dooie voetgangersgebiedstraten als de Leidsestraat en de Reguliersbreestraat? dan natuurlijk wel in de mooie nieuwe binnenstadstijl met die natuurstenen brede stoepranden en die rooie klinkertjes.
goh, wat ben ik lekker bezig vandaag!

Geen opmerkingen: