dinsdag 31 januari 2006

membraan

vlotter
eerst was er het slurpende geluid aan het einde van het vullen van het reservoir, steevast gevolgd door een harde tik in het waterleidingstelsel. nu klinkt het of het intern lekt en duurt het te lang voor het reservoir volledig is volgelopen. sinds enige dagen werken we daarom met een rooster. met intervallen van tien minuten tussen de gebruikers, omdat er anders niet voldoende water de wcpot in stort om het gedeponeerde in één keer weg te spoelen. de toestand wordt onhoudbaar. ik moet wat doen. ik denk Google. ik tik vullen en langzaam en wc-reservoir in. en Google orakelt: het membraan is stuk, vervang het membraan.
maar geen aanwijzing waar dat membraan zit. of hoe het er uit ziet. geen ikea-achtige handleiding, geen dwarsdoorsneetekening met pijltjes, nix.
ik paniekeer niet. ik haal rustig en bedaard de deksel van het reservoir en demonteer de plestik onderdelen van het doorspoelmechaniek. een schuifje uit een sleufje, een hangding uit twee ophanggaten, een grote schroefdop van een ronde pijp en een rubber dopje met een plestik tuutje uit de binnenste van diezelfde pijp. ziedaar: het membraan.
ik vervang, ik schroef, duw en hang de onderdelen in de juiste volgorde weer terug en spoel tevreden zes keer achtereen door. en steeds weer vult het reservoir zich zonder wanklank zingend vol.
het is moeilijk bescheiden te blijven, als je zo goed bent als ik.

Geen opmerkingen: