dinsdag 24 mei 2005

janeejanee...ja?

aanplakbord
Merel beschrijft haar vertwijfeling, Verbal Jam komt met tegengif.
ook in weblogland ontkom je niet aan het referendum.
en terwijl de politieke opinie langzaam afstevent op nee, neig ik steeds meer naar ja. omdat het geen referendum is tegen de euro of voor toetreding van Turkije. maar voor een grondwet die alle europeanen grondwettelijk gelijk stelt. en alle europeanen gelijke rechten geeft. en Europa behalve ekonomies ook politiek een eenheid maakt. de kracht zit in de samenwerking. denk ik dan.
maar dan zie ik "onze" vaderlandse politici zo populisties en platvloers pleiten voor JA dat ik bijna niet anders kan dan kiezen voor NEE. want JA is rechts en NEE is links. mag dat een overweging zijn? dat een massaal NEE ook NEE is tegen het kabinet? en begrijpt dat kabinet dat dan? en wat zegt dat dan over die europeese grondwet?
twijfel, mega-twijfel.
ok, rustig blijven. europees denken. zoek het internationaal. wat zeggen echte politici hier nou over? Verbal Jam brengt uitkomst met Joschka Fischer en Daniel Cohn-Bendit. buitenlandse politici uit onverdachte hoek. die op een heldere wijze stelling nemen. met echte argumenten. en afwegingen. zonder demagogie.
vóór de europese grondwet. dat wel.
ik denk dat ik er bijna uit ben.
may i have your votes please?

als ik niet luister
hoor ik het niet
hoor ik het niet
wist ik er niets van
kunnen ze mij niets maken
dus ik luister niet
uit Politiek - Bram Vermeulen


tekst interview Joschka Fischer
tekst interview Daniel Cohn-Bendit

Geen opmerkingen: