maandag 14 maart 2005

Bulletje en Bonestaak

kielhalen
in het Vrije Volk stond een prachtig stripverhaal. een beetje in de Tom Poes-stijl met steeds drie plaatjes waaronder veel tekst.
spannende en zeer inleefbare verhalen door A.M. de Jong over twee vrienden die bijvoorbeeld als verstekeling meegingen op de boot van hun vaders (kapitein en stuurman).
met simpele doeltreffende tekeningen van G van Raemdonck die niets aan de verbeelding overlieten.
zoals die van een gekielhaalde matroos die aangevreten was door haaien. of de tekening waarin Bulletje als varkentje aan een spit werd geregen omdat Bonestaak zo'n honger had.
pedagogies verantwoord griezelen voor de jeugd en het liep natuurlijk altijd goed af.
ik verslond de boekjes en realiseer me nu pas dat waar ik me in de jaren vijftig/zestig zo kon inleven al in 1922 was geschreven en getekend.
ik zou er mijn kinderen met terugwerkende kracht nóg aan bloot willen stellen.

Geen opmerkingen: