woensdag 24 september 2008

tien procent


lang geleden heb ik de knoop voor eens en voor altijd doorgehakt: als ik ergens lekker heb gegeten, de bediening goed is geweest en een tevreden gevoel overheerst, dan laat ik een fooi achter gelijk aan tien procent van de rekening. geen gezeur meer aan tafel, geen moeizame afwegingen, gewoon tien procent, toujours, strijk en zet. en als het me niet is bevallen dan laat ik helemaal nix achter, geen rooie cent, dan is dat ook helder.
maar ik merk dat anderen daar soms anders over denken, variƫrend van hoogstens het totaalbedrag naar boven afronden tot maximaal vijf procent van de rekening. of uit principe helemaal niets geven, nada, niente, nothing. zo dineerde ik ooit op andermans kosten groepsgewijs in een goed restaurant met een prima bediening, maar liet de betalende partij desondanks geen fooi achter, waarop de aardige bedienjongen ons verontrust achterop kwam en bedeesd fluisterend vroeg of er iets niet in orde was geweest. ik vind dat dat niet kan.
maar misschien overdrijf ik het wel, is tien procent inderdaad belachelijk, heb ik het te hoog in m'n bol en toon ik dat door te strooien met idiote fooien. mijn mening dus graag voor een andere.

Geen opmerkingen: