woensdag 9 november 2005

opapakpapier

grootvader en broer
m'n opa (rechts met kuif) werkte bij VvV: Verf van Vettewinkel vlakbij de Prins Hendikkade. geen idee wat ie daar deed, maar aan het eind van ons zaterdagmiddagse familiebezoek had ie altijd wel een sigarenkistje met knutselpapier voor me gevuld dat ie dan professioneel inpakte met bruin pakpapier en een touwtje er om. voor de opa-oudstekleinzoon-bonding hield ik dan m'n vinger op de touwtjeskruising terwijl hij er een stevige knoop in legde met een handige draaglus er aan.
die zaterdagmiddag was een vast familieritueel. gezinsgewijs lopend langs de spoordijk van de Transvaalbuurt naar de Indische buurt, waar overige ooms en tantes met kroost dan al rond de tafel zaten bij opa en Belgiese stiefoma. en de kinderen toujours, strijk en zet op een gegeven moment elk een dubbeltje in de hand gedrukt kregen om naar de snoepwinkel te gaan. als de echt belangrijke familiezaken moesten besproken.
maar daar gaat het mij nu niet om.
het gaat mij om de nieuwe oogst oude fotoos waarop steeds weer een fiets figureert. zoals nu weer de opaversie van de omafiets. dat intrigeert me dan mateloos. waarom die fiets er altijd bij?

Geen opmerkingen: