maandag 13 december 2004

begrip verboden

wel of niet?
rond de vijver in het Beatrixpark stond ooit een dubbele rij majestueuze kastanjes. of beuken. in ieder geval hele mooie grote bomen. geplant vanwege de Floriade, ik meen in 1972. tot een februaristorm een jaar of 10/15 geleden de meeste bomen velde.
inmiddels zijn er nieuwe bomen neergezet, maar de allure van destijds zal nog wel even op zich laten wachten.
om dit proces te bespoedigen heeft de stadsdeelraad de afgelopen maanden de hele ring rondom de vijver tot aan de bomen grondig aangepakt en allerlei nu nog verborgen moois geplant.
logies dus dat ze dat nieuwe leven willen beschermen tegen potentiële vernielers. vroeger zette de dienst Beplantingen dan keurige bordjes in groene schutkleur neer met de tekst:
"jongens en meisjes weest sportief, vernielt niet maar beschermt wat een ander met zo veel zorg heeft aangelegd".
het is verbijsterend dat ik deze vriendelijke tekst van zo lang geleden zo feilloos uit mijn geheugen opdiep, maar dat eenvoudige tekstje werkte destijds wel goed.
ik denk nu omdat het begripsborden waren.
nu pakken ze dat anders aan. met grote verbodsborden op strategiese plekken rond de vijver. felrood op felwit, lekker kontrasterend met de groene omgeving.
verboden voor aangelijnde honden lees ik volgens de geldende pictogramregels. maar de tekst zegt streng: hondenverbod.
en als je het niet gelooft sla je de A.P.V er maar op na!
in al zijn opdringerige lelijkheid een dreigend en ook nog eens onbegrijpelijk verbodsbord.
en als ik het al niet begrijp, hoe leg ik het hond Z dan uit?

Geen opmerkingen: