dinsdag 19 oktober 2004

meglio gioventú


tja, wat zal ik er eens over zeggen.
een epos in de traditie van Novecento, zeggen ze. een grote film, magistraal, lees ik hier en daar.
de twee delen samen duren 6 uur, dus een epos mag je het wel noemen. maar magistraal? een grote film? meeslepend?
ik ben er nog niet uit.
veel van de momenten die me raken hebben te maken met wat we inmiddels geschiedenis noemen: studentenrevolte, overstroomd Florence, anti-psychiatrie, Rode Brigades. de film scheert langs de geschiedenis en neemt er hier en daar een stukje van mee.
maakt dat een film goed?
het verhaal is onderhoudend, maar hinkt op veel gedachten. de karakters komen niet goed uit de verf. toch maken de personages keuzes, of juist niet. ieder staat op een bepaalde manier in of tegenover de maatschappij. maar hoe dat nou zo gekomen is?
nog niet meeslepend, maar wel zo, dat ik benieuwd ben naar hoe het morgen verder gaat in deel 2. misschien moet ik mijn definitieve mening nog even opschorten tot morgenavond.

Geen opmerkingen: