dinsdag 9 december 2008

wintersomberte


van huis naar werk, van werk naar huis, op de fiets, 's ochtends tien minuten heen, 's avonds tien minuten terug, langs steeds weer de zelfde route. kade, winkelstraat, plein, winkelstraat, dwarsstraat, brug, plein en vice versa. ik weet hoe de stoplichten staan afgesteld, ken elke kuil in het asfalt, weet zelfs welke winkels en route worden verbouwd. en dat is ook gelijk eigenlijk het enige wat die dagelijkse ritjes nog dragelijk houdt: de kleine veranderingetjes. hee, een nieuw verkeersbord hier, hm, de winteretalage daar, goh, de bomen zijn al weer kaal. en godzijdank zijn er altijd nog ontwrichtende publieke werken, zijn er straten die worden heringericht, bomen die worden gekapt en bruggen die worden gebouwd. ik hou het minitieus bij, ik mis geen fase, ik kan haast niet wachten tot de volgende opbreking opdoemt. het zijn de ijkpunten waar ik me aan optrek. naar 't werk. en naar huis.
ach, en zo sombert een mens heel wat af. 
ik ga maar 's een kerstboom kopen.

Geen opmerkingen: