dinsdag 3 juli 2007

de geschiedenis van de rol

dubbeldikke rol van een bekend merk
toch moet er een tijd zijn geweest dat er geen handzame rol wc-papier voorhanden was. zo herinner ik me jeugduitstapjes waar in het wc-kot naast het zitgat boven de gierput een stapeltje in repen gescheurde Donald Ducks lag bedoeld als reinigingshulpmiddel. en ietwat later de rolletjes grijs schuurpapier, zodat je het wel uit je hoofd liet om er veel van te gebruiken. maar ooit, veel eerder nog dan mijn geschiedenis reikt, moet het glorieuze moment van een eerste rol zijn geweest.
waarmee ik automaties op de vraag kom hoe ze 't deden vóór de rol. waarom komt die vraag nou nooit in een televisiequiz? waarom wordt daar nou geen edukatieve dokumentaire aan gewijd? de echte geschiedenis wordt immers gemaakt door de ontwikkeling der gewone dingen. ik kan daar uren over liggen dubben terwijl ik mijn dagen grieperig op de bank doorbreng. met een half oog op Wimbledon. maar dat heeft er verder niets mee van doen.

Geen opmerkingen: