woensdag 1 februari 2006

WOZ

Polonaise
een jaar geleden schreef ik dat de gemeentelijke Belastingdienst ons virtueel oud-geld-miljonair had gemaakt. niet dat ik daar blij mee was, want aan de vastgestelde WOZ-waarde hangen afgeleide belastingen. en inmiddels heeft de minister bepaald dat ook de huurprijs aan de WOZ-waarde gerelateerd moet worden. reden genoeg dus om bezwaar aan te tekenen tegen de vanachter een buro bepaalde waarde. inmiddels is het bezwaar ook weer vanachter een buro afgewezen en loopt er een beroepszaak. daarvoor moet ik naar de rechtbank in Haarlem, aanstaande maandag.
word ik gebeld door de dienstdoende belastingambtenaar. dat ze misschien toch een beetje niet helmaal gelijk hebben met hun waardeschatting. dat ze me min of meer als geste een soort van korting aanbieden van ruim tien procent. mits ik mijn beroepsprocedure stopzet en afzie van de rechtzitting maandag.
ha! dacht het niet! nu ruik ik bloed. ga ik tot het gaatje.
heb 'm poeslief gevraagd het voorstel even op de mail te zetten. en bingo: bewijsstuk A! sla ik ze mee om de oren voor de rechter. krijg ik de hele publieke tribune mee plat. zie je wel, triomfeer ik dan, zie je wel, ze zitten goed fout bij die Belastingdienst, want ze bieden zo maar korting aan! waarop de rechter oordeelt dat mijn bezwaar/beroep volledig wordt gehonoreerd. en hij zingend aanhaakt aan de feestelijke polonaise die spontaan is begonnen door de aanwezige parketwachters, het voltallige publiek en de uitgerukte pers.
heeft het recht toch weer gezegevierd.

Geen opmerkingen: