zondag 11 februari 2007

frivoliseer je boekenkast!

modelboekenkast
apetrots was ik op m'n boekenkast. na jaren volproppen laatst opgeschoond, onnutte frutsels d'r uit, stofvrij, geen stapels meer op over of onder staande boeken, alle boeken strak in 't gelid. het kost een paar uur, maar dan heb je ook wat.
tot ik er gister fijntjes op werd gewezen dat dit 't nog helemáál niet is. dat mijn monnikenwerk hoogstens een mooi begin is. dat ik nu nog even alle boeken moet kategoriseren. en dan op auteursnaam moet alfabetiseren. zodat ik voortaan elk boek in een handomdraai zal weten te vinden. want zo hoort het.
dat wil ik helemaal niet, pruilde ik, mijn boekenkast moet een avontuur zijn, ik wil helemaal niet weten wat er precies in mijn boekenkast staat. of waar. ik wil verrast worden. dat ik als ik boek A zoek, boek B er zo maar bij krijg. omdat ik boek B al jaren uit het oog was verloren. dat vinnik leuk.
maar misnoegen bleef mijn deel. omdat ik frivoliseer in plaats van alfabetiseer. en nu ze het er toch over hadden: staan m'n CD's en DVD's wel op alfabet?
zucht.

Geen opmerkingen: