zondag 4 februari 2007

digitaal monument


onlangs werd ik hier bezocht door een buurjongetje van weleer. wat de vraag opwierp hoe die op dit blog terecht was gekomen. simpel, zei ik, gewoon de straatnaam googelen en je bent er al bijna. om dat te bewijzen deed ik dat zelf nog weer. en stuitte ik op een indrukwekkende link.
het deel van de Transvaalbuurt waarin ik opgroeide was in het begin van de tweede wereldoorlog een verzamelwoonbuurt voor joodse gezinnen voordat ze werden weggevoerd naar duistere oorden. voor de zekerheid werden de huisnummers ook aan de binnenkant van de huizenblokken met grote witte cijfers op de muren geschilderd. voor als de bewoners op het moment supreme via de achterkant zouden proberen weg te komen. dat dit de meesten niet is gelukt blijkt uit de lange lijsten in dit digitale monument. met per huis de bewoners en leeftijd en plaats van omkomen. soms met foto, inventarislijst of zelfs stiekem gefilmd deportatiefilmpje. elke stip een gezin.
mijn ouderlijk huis werd in die tijd bewoond door een man, vrouw en twee dochters van 11 en 13 jaar. ze zijn godbetert niet eens bij elkaar in het zelfde kamp geëindigd.

Geen opmerkingen: