donderdag 26 januari 2006

planb

planb opblaasbaar
ik heb er een jong en enthousiast team opgezet. ze zien mijn circulatieplan helemaal zitten. ik heb het bijna niet meer in de hand. rond de tekentafels zoemt het onophoudelijk. de eerste schetsen hebben mij zojuist bereikt. in acht lijnen staat het er op. geniaal, noemden ze het. inspirerend ook. dankbaar en spontaan ontstond ook (heel lief) analoog aan de naam van dit blog een naam: planb.
dit deel van mijn verkeersprojekt kan ik dus met een gerust hart achter laten bij wat ik vanaf nu (naar de aanjager van het team) teamP noem. zodat ik me kan konsentreren op de herinrichting van ooit levende straten die in de jaren zeventig zo nodig gezellige verkeersloze winkelgebieden moesten worden. inwisselbare voetgangerskoopgoten zonder ziel. en 's avonds zo dood als een pier.
neen, dan de Utrechtsestraat in Amsterdam. die moest en zou een paar jaar geledenen ook verkeersvrij worden . werd zelfs op proef een aantal maanden in het weekeinde afgesloten. maar werd dankzij het gezond verstand van bewoners en winkeliers hals over kop weer opengesteld. zodat er nu godzijdank een grote diversiteit aan woningen, winkels en restaurants is. met daartussendoor een licht chaotiese wirwar van trams en fietsen en autoos. levendig en sociaal veilig tot in de late uurtjes.
dus is de stelling van de dag: breng het verkeer terug in de dood-in-de-pot-voetgangerswinkelstraten.
en het water terug in de gedempte grachten.

Geen opmerkingen: