maandag 10 maart 2008

een kouwe avondmarkt


op de kade van de IJmuider sluizen riep de vader van partner A ooit naar een zeeman hoog boven aan de reling van een Indonesies schip dat het hier erg "dinging" was. hij sloeg daarbij ter nadere verklaring zijn armen kruislings tegen zijn bovenlijf. het Maleise woord dinging (koud) kende hij nog uit zijn Indiese tijd en is sindsdien met het beeld van de zich warm slaande man tegenover de met ijsmuts getooide Indonesiese matroos in mijn geheugen blijven hangen. zodat ik in kombinatie met de algemeen bekende maleise woorden "pasar" en "malam" zelfs een soort van maleise zin kan vormen: pasar malam dinging, een kouwe avondmarkt. maar gezien de heersende temperatuur in Maleisiƫ schat ik in dat het gebruik van dit zinnetje eigenlijk bij voorbaat kansloos is. dus zal ik voordat ik donderdag die kant op ga toch nog ouwerwets wat woordjes moeten stampen.

Geen opmerkingen: