dinsdag 12 februari 2008

mannen met rode sjaals


wat is het toch met mannen van zekere leeftijd en/of met (beoogde) status en rode sjaals? als je er op let, kijk: daar loopt er weer één, lijkt het verdomd een geheim genootschap. altijd een halflange tot lange nonchalant openhangende jas, altijd die rode sjaal bewust onbewust om de nek gekruld, altijd losjes, want hee: dit ben ik, van zekere leeftijd, met zekere status, ik heb een rode sjaal, ons kent ons!
je krijgt er geen vinger achter, heb ooit zelf eens een totaal foutrood eksemplaar gekocht in een laffe poging er bij te horen, maar ik vermoed dat die echte rooie sektesjaals überhaupt niet te koop zijn, dat ze eenmalig worden uitgereikt tijdens sektariese kringgesprekken onder het genot van enge initiatierituelen.
zo zag ik vanmorgen de burgemeester van Amsterdam lopen. ik fietste over de trambaan, hij stak schuin over. toch stopte er desondanks en geheel onnodig een sjieke auto voor hem opdat hij ongehinderd kon oversteken.
rode sjaals!
ik zweer 't je.
burgemeester en automobilist.
allebei een rooie sjaal.
ze zijn onder ons!

Geen opmerkingen: