dinsdag 6 januari 2009

kraakijs breekt niet


dat zeggen ze, hè: kraakijs breekt niet. als ijs kraakt dan zet het zich, zeggen ze ook. maar ach, ze zeggen zo veel. even zo goed prachtig ijs vandaag op de Ankeveense Plassen. dubbeldik met luchtbelletjes, keihard en pikzwart. 
met hier en daar een kluunplek.
vroeger, toen ik nog een klein hansb'tje was, hield ik al niet van klunen. nam ik bijvoorbeeld komende van de Ringdijk richting de Amstel de onhandige kluunhorde van de brede Wibautstraat plus naastliggende ekstra brede spoordijk gewoon schaatsend, door twee lange lage tunnels. diep op m'n hurken, mezelf voortduwend aan het tunneldak. alsof er geen dun ijs bestond. moederziel alleen. spottend met alle gevaren en natuurwetten.
enfin, ik leef nog, zelfs geen nat pak gehaald. nu keer ik om als ik vijf meter over een dijkje moet klunen naar een naastgelegen sloot. zonde van m'n ijzers, op m'n knieën ga ik niet en verderop is het vast ook erg mooi. 
allemaal leeftijdsgebonden.

Geen opmerkingen: