woensdag 19 november 2008

hoe lang is het nou geleden 3


vijftig jaar!
vijftig jaar geleden.
en het schoot zo maar plotseling door me heen, net.
dat ik als jongetje met mijn moeder naar een houten gebouw ging, ver weg met de tram van Amsterdam Oost naar Amsterdam West. dat we daar een houtje-touwtje-jas en stevige schoenen gingen uitzoeken in dat houten gebouw, en dat ze die spullen dan niet hoefde te betalen, vanwege geldgebrek. want mijn moeder was gescheiden. en gescheiden zijn in de jaren vijftig betekende sociale schande in het algemeen en terugvallen op de Sociale Dienst in het bijzonder. dus gingen wij naar dat houten gebouw in Amsterdam West, naar wat nu ongetwijfeld de gemeentelijke kledingbank zou heten. zodat ik er toch weer knap bij zou lopen, die winter.
ik heb er geen littekens aan overgehouden.

Geen opmerkingen: