woensdag 12 november 2008

hoe lang is het nou geleden 2


"vergouw is de naam, hans vergouw".
het was mijn vaste alias voor als de kaartjeskontroleur naar m'n naam vroeg nadat hij had gekonstateerd dat ik (weer) geen geldig tramkaartje had. "valeriusstraat 212", loog ik er vervolgens verder op los. maar om niet al te zeer verstrikt te raken in mijn andere ik waren voornaam en huisnummer in ieder geval authentiek, inklusief de voorletter: "nee, niet de h van hans, maar de j van johannes, naar mijn opa". een doortrapt, maar vertrouwenwekkend intiem detail, waardoor de vraag naar 'iets waar uw naam op staat' meestal achterwege bleef. de kontroleur schreef het keurig op, scheurde een kopie uit z'n schrijfblokje, liet me ambtshalve weten dat ik de bekeuring thuis gestuurd zou krijgen en adviseerde me vaderlijk dat ik volgende keer beter wel een kaartje moest kopen.
een jaar of dertig geleden.

Geen opmerkingen: