dinsdag 16 september 2008

de filosoof


lang voordat we zelf op de Lommerrijke Laan kwamen wonen woonde amerikaanse vriend M er een tijd op twee zolderkamers, aan de overkant, waar hij ondanks de krappe behuizing met enige regelmaat voor zijn hollandse vrienden langdurige kooksessies belegde.
weer daarvoor nog kwam ik wekelijks in een van de grotere appartementen iets verderop aan de dezelfde overkant vanwege het volgen van een studiewerkgroepje bij de filosoof. dat filosofeerde beter, vond de filosoof, beter dan in een onderwijsinstelling, intiemer ook.
de filosoof was destijds bekend van radio en tv, schreef boeken, heeft later ook nog een groot filosofies woongebouw hier ter stede bijeen gefilosofeerd en had een tegendraadse reputatie die hem vooruit was gesneld. zo zou hij zijn woonkamer hebben uitgebroken en de wc bij de woonkamer hebben getrokken, zodat de wc midden in de woonkamer zou staan. open en bloot. vanwege het filosoferen. en het schokeffekt.
ondanks een jaar lang wekelijkse sessies in zijn woning kan ik me niet herinneren of het werkelijk zo was, dat van die open wc. ik moet het hebben verdrongen. of het niet hebben willen zien, toen. toch blijft het me intrigeren en dan vooral de filosofie achter de open wc-pot in de huiskamer. ik kijk dan ook nog wel eens naar boven, hoewel ik niet meer precies weet waar de filosoof toen woonde. ik vermoed dat áls die pot ergens heeft gestaan het dáár (foto boven) moet zijn geweest. of misschien staat ie er nog steeds. maar nu filosofeer ik natuurlijk maar wat uit de losse pols.

Geen opmerkingen: