maandag 20 maart 2006

door het stof

rugwervels
omdat zwager G vorige week een ongelukkige vrije val van zijn fiets maakte en daarbij z'n ruggewervel brak, moet hij de eerstkomende drie maanden platliggen. in een harnas. platliggen. op z'n rug. starend naar het plafond. drie maanden.
ik probeer het me voor te stellen, maar m'n inlevingsvermogen schiet te kort. ik verveel me al na vijf minuten rugliggen. nog los van het ongemak.
enfin, om zijn lijden te verzachten bedenken we dat ie aan de luisterboeken moet. wat mij herinnert aan een ooit genereus bedoeld aanbod van kollega P die alle hoorspelafleveringen van het Bureau had opgenomen. vierhonderdvijfenzeventig afleveringen. vier-honderd-vijf-en-zeventig! maal tien minuten. of ik ze op cd wilde hebben. nou, dat dacht ik niet, zei ik toen. ik ben gekke loewietje niet. betrek mij alsjeblieft niet in je eigenaardige hobbies.
maar dat was toen.
nu is daar onfortuinlijke zwager G, echtgenoot van de zus van partner A. nu wil ik die vierhonderdvijfenzeventig afleveringen wel hebben. voor zwager G. maar nu kijkt kollega P een stuk zuiniger. moet ik boeten voor mijn afwijzing destijds. moet ik hem overhalen, paaien zelfs. zoete broodjes bakken. op m'n kniëen, door het stof. hij z'n genoegdoening, ik de opnames.
om een lang verhaal kort te maken: zwager G, negenenzeventig uur het Bureau is onderweg.

Geen opmerkingen: