dinsdag 10 maart 2009

tien maart


tien maart? tien maart? was dat niet de dag van Het Huwelijk? jahaa, 10 maart 1966, Amsterdam, Beatrix en Claus. of hoe de (Klaas hebbe zijn ziel) Robert Jasper Grootveld leuze "Klaas Komt" werd omgebogen tot "Claus Komt". nu dus al weer drie en veertig jaar geleden.
ik stond in de Raadhuisstraat, links in de bocht, onder de galerij en ik was nog onschuldig: geen vriendinnetje, geen puberaal opstandige gevoelens, nix niemendal. ik stond daar gewoon, belangstellend en gezagsgetrouw, om de koninklijke optocht van de Westerkerk naar de Dam te zien rijden.
wist ik veel dat ze net op die plek kippen zouden loslaten en een rookbom zouden gooien? nee, dat wist ik niet. niemand vertelde mij ooit iets. ja, ik hoorde wel eens wat over provo's en het Lieverdje en dat het allemaal schandelijk was, met hun witte spijkerpakken en het zo maar uitdelen van krenten. maar tijdens Het Huwelijk bleek ik dus vlak achter die rotjongens te staan met hun kippen en hun rookbom. en maakte ik kennis met het onevenredige geweld wat daar door de politie op volgde, moest ik wegrennen voor politiepaarden die in galop door de voetgangersgalerij werden gejaagd, kreeg ik m'n eerste klappen met een lange lat. en belandde ik in een koffiehuis op de hoek van een gracht van waaruit ik staande in de vensterbank een koninklijk uitzicht had op de ontstane chaos.
na die ene tiende maart is het nooit meer echt goed gekomen tussen mij en het bevoegd gezag.

Geen opmerkingen: