vrijdag 22 augustus 2008

het verloren borgveertje


het Smartje was z'n pit kwijt. reed alsof de handrem er op zat. haalde nauwelijks nog de honderd. kwam bij het stoplicht slakkerig op gang. schakelde amechtig automaties terug als het toerental 'm te veel werd. en dan zie ik natuurlijk gelijk het ergste scenario voorbijkomen: automaat naar de klote, versnellingsbak kaduuk, of een andere geldverslindende operatie. dus met knikkende knieƫn naar de dealer, voorzichtig informeren of het misschien niet een bekend fenomeen is, hopen op uitstel, maar nee, ze kijken gelijk wel even. blijkt er een borgveertje los te zijn gesprongen, zo'n ringetje dat een palletje bij een zuigertje naast een moertje met een boutje op z'n plaats houdt, althans er voor zorgt dat de turbo aanslaat (turbo? heeft een Smartje een turbo? jazeker, een Smart heeft een turbo). een borgveertje, een kleiner onderdeel bestaat er niet. een goedkoper onderdeel ook niet. maar met montage (een, twee, drie, hij zit) zevenendertig euro eenenveertig kost. en dan denk ik plussend en minnend toch dat ik het verkeerde beroep heb gekozen.

Geen opmerkingen: